The Music Workshop Begins

Yesterday the workshop of popular dances of Cordoba began to be taught in the Music Classroom of our school. Our monitor José, a member of the Folklore Group “San Rafael”, chose to start with some “Jotillas aceituneras” from Villanueva de Córdoba. This dance, he explained, is characteristic of the olive harvest time, when the young people, once the workday was over, had fun dancing and fighting the cold of the harsh winter of the Cordoba Mountain. We also learned that jotillas and seguidillas are more frequent in the Sierra area, while fandangos predominate in the countryside.

The students proved their ability to learn the steps, turns and evolutions of arms, perhaps inherited from their grandparents and grandmothers, who, as some said, often danced this dance.

The objective of this dance course is to present to the members of our project “Cities with Intangible Heritage” the musical richness of Cordoba´s folklore, which was an important part in the lives of the neighbors who inhabited the courtyards, in their parties and rejoicing and, naturally, in the festival of courtyards.

Ayer comenzó a impartirse en el Aula de Música de nuestro Instituto el taller de danzas populares cordobesas. Su monitor José, componente del Grupo de folklore “San Rafael”, escogió para comenzar unas Jotillas aceituneras de Villanueva de Córdoba. Esta danza, explicó, es característica de  la época de recogida de la aceituna, cuando los jóvenes, una vez terminada la jornada de trabajo, se divertían bailando, al tiempo que combatían el frío del crudo invierno de la Sierra cordobesa. Nos enteramos también de que las jotillas y seguidillas son más abundantes en la zona de la Sierra, mientras que en la campiña predominan los fandangos.

Los alumnos demostraron su destreza para aprender los pasos, giros y evoluciones de brazos, tal vez heredada de sus abuelos y abuelas, que, según dijeron algunos, bailaron a menudo esta danza.

El objetivo de este curso de danzas populares es dar a conocer a los integrantes de nuestro proyecto “Ciudades con Patrimonio Inmaterial” la riqueza musical del folklore cordobés, que formó parte importante en la vida de los vecinos que habitaron las casas de patios, en sus fiestas y regocijos y, naturalmente, en el festival de patios.